Wednesday 25 February 2015

Blootgelegd

Voorlopig de laatste keer
Vandaag het zevende en laatste ziekenhuisbezoek, om het resterende laagje tape rond mijn rechterbeen kwijt te raken. Vanaf nu weer op eigen pezen staan!

Het werd het snelste bezoek in mijn geschiedenis: nadat ik de rolstoel netjes had afgeleverd bij de thuiszorgwinkel werd ik bij de gipskamer letterlijk opgewacht door een meester die stond te popelen om mij te ontdoen van tape. Kennelijk is het deze vakantieweek laagseizoen.

Zoals ik al eerder vermeld heb, is wat de dames en heren "tape" noemen eigenlijk een groot stuk leukoplast. Dat kan even prikken bij het verwijderen; maar een ferme ruk legde voor de tweede keer in zes weken mijn poot bloot. Een soortgelijk heuvellandschap als de vorige keer, iets minder geaccidenteerd misschien. Wond keurig dicht. Ook de chirurg die mij daarna even te woord stond, weer een nieuwe dame, vond het best en hoefde me niet nog een keer te zien. Sommige van de heuvels legde ze uit als resterend vocht, trekt vanzelf weg; een deel ook verklaarde ze als blijvend bindweefsel. Van mijn rechterenkel zal nooit meer iemand opgewonden raken, behalve littekenfetisjisten. Als dat alles is...

Al met al was ik binnen 20 minuten weer weg.

Ik voelde me de afgelopen dagen eigenlijk al prima: de rolstoel heb ik de afgelopen twee weken sowieso niet meer aangeraakt, lopen met en ook zonder krukken gaat steeds beter, ik zit regelmatig op de hometrainer, en langzaam kan ik ook weer een beetje op mijn tenen staan. Allemaal oefeningen om de spieren weer op oorlogssterkte te krijgen, verbazend wat twee weken gips teweeg brengt. Vermoedelijk moet ik ook mijn ambities als spitzendanser opgeven; maar zelfs die beperking denk ik te zullen overleven.

Straks heb ik een afspraak bij de fysiotherapeut. Voorspelling van wat hij gaat zeggen:
Stiekeme hoop
  • Prima die spieroefeningen, vooral zo doorgaan
  • Daarnaast rekoefeningen voor de pees
  • Let bij het lopen op het goed afwikkelen van de voet
  • Probeer maar weer een klein stukje te fietsen
  • Houd er rekening mee dat het toch nog wel een flink aantal weken duurt voordat je de oude bent
Héél stiekem hoop ik toch nog op een (korte) etappe in de Batavierenrace, eind april...

No comments:

Post a Comment